Inkluderande kommunikation!

Vad innebär det att tänka inkluderande när man kommunicerar och varför är det viktigt? Gäster i morgonens soffa var Marko Määttä - VD aStory Kommunikationsbyrå, Lisa Friberg - ordförande i Jämställdhetsberedningen och Antonia Simon – Diskrimineringsbyrån Humanitas.

Några tips som Antonia, Marko och Lisa gav oss för att skapa inkluderande kommunikation;
- Använd bildtolkning på dina bilder på Instagram. Det gör du genom att skriva liknade i din inläggstext "syntolkning; På bilden syns 3 personer i en soffa, 2 kvinnor och en man, samt en kvinna i en fåtölj. I förgrunden ser du 3 av de globala målen".
- Skapa kommunikation där alla känner sig välkomna och delaktiga. Utgå inte alltid från traditioner och normer, våga sticka ut och förändra!
- Använd bildspråk som förstärker att bryta könssegregerade marknader. Till exempel en kvinna i mansdominerade branscher och vice versa.

Mycket annat hände också under morgonen soffa.
Bland annat fick vi veta att Eskilstuna och Strängnäs lämnar Östsvenska Handelskammaren och går in i Handelskammaren Mälardagen. Det efter en omröstning bland medlemsföretagen.
Smedernas Håkan Ringkvist visade upp SM-pokalen och pratade om det stora publikintresset.
Flera UF-företag var på plats och presenterade sina produkter. Årets Marknadsförare Anna Bergström, ReTuna, påminde om att nominera inför Årets Marknadsförare 2019.

Stort tack till Julia Rosqvist som tillsammans med sin side kick Carl Tillenius styrde morgonsoffan på bästa sätt precis som vanligt! Stort tack även till Elite Stadshotellet som bjöd oss på en god frukost.