Oväntade marknadsförare

Ett stort tack till er som kom på Stora Marknadsföringsdagen!
Och ett lika stort tack till vår konferencier Felix Andersson och talarna Eric Hansen, Andreas Zehlander och Jonas Lindwall.
Temat i år var oväntade marknadsförare och några av frågorna som besvarades var;
Kan vi som marknadsförare övertyga våra kunder utan att manipulera dem?
Hur gör du för att lyckas engagera din målgrupp på dina facebookinlägg?
Hur lyckas du bli topp 1% rankad i världen inom LinkedIn SSI (Social Selling Index)?

Felix Andersson – Konferencier

Felix Andersson är dagens konferencier. Sedan i våras sitter han med i styrelsen för Marknadsföreningen. Felix har jobbat som konferencier i många år både i hemma i Eskilstuna och runt om i landet. I juni förra året ledde han bland annat invigningen av Stiga Sports Arena. När Felix inte står på scen hittar man honom på Munktell Science Park eller i något sportsammanhang där han ofta syns som programledare/reporter.

Eric Hansen

Eric Hansen – forskar på Mälardalens högskola med fokus på konsumentpsykologi. Mängden information är så stor att vi konsumenter inte kan tänka igenom varje köpbeslut. Därför har vi utvecklat strategier för att fokusera på vissa aspekter av informationen. Det hjälper oss att fatta snabba beslut, men gör oss sårbara då marknadsförare kan formulera erbjudanden som är svåra att stå emot.
– Jag fokuserar på vilka faktorer som leder till påverkan, hur man som konsument kan minska sin sårbarhet för manipulation samt hur man som marknadsförare kan tillämpa övertalnings principer på ett effektivt och icke-manipulativt sätt, säger Eric Hansen.

Livrustkammaren – Din historiebästis

År 1628 bestämde Gustav II Adolf att de kläder som han hade använt i fälttåg i Polen skulle bevaras uthi Rust-Cammaren till en evig påminnelse. Det lade grunden till Livrustkammaren, Sveriges äldsta museum. Idag gör Livrustkammaren stor succé på sociala medier med 34 924 följare på Facebook och engagerande inlägg där museets föremål visas på ett nytt sätt!

Andreas Zehlander

Andreas är polisen som gjorde succé på Linkedin. Han arbetar idag både som föreläsare och inom rättsväsendet och har genom yrket byggt upp en nätverksprofil på LinkedIn där han marknadsför myndigheten. Idag finns mer än 30 000 personer i Zehlanders nätverk världen över. Andreas kallas numera för LinkedIn-polisen efter att ha bidragit till myndighetens väsentligt ökande digitala engagemang och är idag topp 1% rankad i världen inom LinkedIn SSI (Social Selling Index).
– Ett budskap jag vill sända till er läsare är att ni äger själva makten att berätta er historia! Låt inte andra aktörer berätta vilka ni är, det är det ni själva som ska göra.